Onze geschiedenis start meer dan 100 jaar geleden.

Op 15 december 1895 werd "Zang en Tooneelmaatschappij Bautersem - Butzel" opgericht. De eerste vlag (1905) werd versierd met verworven medailles uitgereikt op diverse zangconcours zoals onder andere tijdens de wereldtentoonstellingen van Luik (1905) en Brussel (1910).

Na de moeilijke oorlogsjaren van 1914 – 1918 werd in 1927 de zangmaatschappij omgevormd tot "Fanfare en Tooneelmaatschappij Bautersem".

In 1968 werd de fanfare uitgebreid met een trommelkorps en majorettes.

"Koninklijk" werd onze vereniging in 1977.

In 2011 werd Jeugdband Boutersem opgericht. We hebben de handen in elkaar geslagen met Academie Regio Tienen (ART) om de beginnende muzikanten een alternatief platform te bieden om samenspel te oefenen.

In 2021 hebben we onze feitelijke vereniging omgevormd tot een vzw en zijn we officieel "Koninklijke Harmonie Vrijheid en Onafhankelijkheid" geworden. Op deze manier weerspiegelt de naam ook beter de huidige bezetting van onze groep.

We staan open voor iedere muziekbeoefenaar, ongeacht leeftijd of niveau. Beginnende muzikanten kunnen terecht in onze jeugdband, meer geoefende muzikanten kunnen aansluiten bij de harmonie.

Sinds 2018 worden harmonie en jeugdband vakkundig geleid door dirigente Sara Cauwenberghs.